Acte in vederea achizitonarii unui autoturism din EUROPA

VREI SA ITI ADUCI O MASINA DIN EUROPA? IATA DE CE ACTE AI NEVOIE

Intenţionezi să cumperi o maşină second hand şi nu prea ai încredere în piaţa din România? Achiziţionarea unui autovehicul intracomunitar poate fi o soluţie bună! Trebuie să ştii, însă, ce acte îţi trebuie pentru a aduce o maşină din Germania sau dintr-o altă ţară UE.

Pentru maşinile aduse din Germania, dosarele de înmatriculare trebuie să respecte în general cam aceleaşi condiţii ca pentru maşinile de aici, cu mici particularităţi în funcţie de anumiţi factori: provenienţa maşinii, vechimea, modul în care a fost achiziţionată, personalitatea (fizică sau juridică) a solicitantului înmatricularii etc.

Îţi aratăm ce acte îţi trebuie pentru a aduce o maşină din Germania. Înainte de a merge la Direcţia de Înmatriculări, verificaţi corectitudinea documentelor pe care le deţineţi, faceţi copii ale tuturor actelor pe care le aveţi şi încercaţi să întocmiţi dosarul de înmatriculare prin aşezarea documentelor în ordinea cerută, în felul acesta vă veţi da seama dacă vă lipseşte ceva.


1.Fişa de înmatriculare
. Aceasta este de obicei de dimensiuni A5 sau A4, pe o faţă are înscrise datele tehnice ale maşinii aşa cum sunt ele prezentate şi în cartea de identitate, iar pe cealaltă are înscrise datele de identificare ale cumpărătorului. Pe această fişă aţi obţinut în prealabil viza de înscriere din partea organului fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale. Găsiţi modelul fişei de înmatriculare pe siteul www.servicii-inmatriculare.ro. Depuneţi această fişă în original la dosar.

2.Cererea de înmatriculare.
Se completează şi se semnează de către solicitant sau de către reprezentantul legal al solicitantului şi se ştampilează, dacă este cazul. Se depune la dosar în original, alături de celelalte acte necesare pentru a aduce o maşină din Germania.

3.Asigurarea Obligatorie (RCA) care trebuie să fie întocmită pe numele solicitantului, cu valabilitate de cel puţin şase luni, iar în momentul în care prezentaţi dosarul la Direcţia de Înmatriculări trebuie neapărat să fie în vigoare, altfel dosarul va fi respins. Asigurarea trebuie depusă la dosar în copie, dar pregătiţi şi originalul, în cazul în care vi se cere la ghişeu.

4.Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare (37 lei) - plata se efectuează la CEC Bank, iar dovada se depune în original la dosar. În cazul societăţilor în contabilitate se depune o copie.

5.Dovada plăţii taxei de înmatriculare
(60 lei pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 3500 Kg sau 145 lei pentru cele care depăşesc 3500 kg). Această taxă se plăteşte la CEC Bank, la Poşta Română sau la Direcţia de Impozite şi Taxe Locale. Dovada se depune în original la dosar, iar societăţile păstrează o copie în contabilitate.

6.Decizia privind calculul timbrului de mediu,
însoţită de dovada achitării acestei taxe. Aceasta decizie se obţine de la Administraţia Financiară (ANAF) pe raza căreia solicitantul înmatriculării îşi are domiciliul sau sediul social. În baza deciziei respective va putea face plata la casieriile ANAF sau la Trezoreria de sector. Decizia, însoţită de dovada plăţii, se depune la dosar în copie şi se păstrează la îndemână şi originalele, spre verificare la ghişeu.

7.Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra vehiculului, în original şi copie. Este un alt act care îţi trebuie dacă vrei să aduci o maşină din Germania. Dacă proprietarul din ţara de provenienţă este o persoană fizică, aceasta va întocmi un contract de vânzare-cumpărare, iar dacă este persoană juridică, va emite o factură fiscală.

8.Cartea de identitate a vehiculului, în original şi copie. Acesta este documentul emis de Registrul Auto Român, în urma efectuării omologării şi pe care Direcţia de Înmatriculări vă va trece datele de identificare şi numărul de înmatriculare.

9.Actul de identitate al solicitantului, în original şi copie. Dacă solicitantul înmatriculării este persoană juridică, trebuie să depună la dosar actele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în copie. De asemenea, dosarul se va completa cu împuternicire din partea societăţii pentru persoana desemnată să prezinte dosarul la Serviciul de Înmatriculări şi cu actul de identitate al acesteia, în original şi copie.

10.Certificatul de autenticitate al vehiculului
, în original. Acesta se eliberează de Registrul Auto Român, odată cu cartea de identitate, doar pentru maşinile înmatriculate anterior în alt stat şi are valabilitate 60 de zile.

11.Dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice (ITP), în original. Se eliberează tot de RAR şi tot doar pentru maşinile considerate uzate, adică au fost înmatriculate anterior în alt stat.

12.Certificat privind atestarea plăţii TVA-ului, în cazul achiziţiei intracomunitare a unui vehicul nou sau Certificat din care rezultă că nu se datorează plata TVA-ului în România, dacă mijlocul de transport nu este nou. Dacă solicitantul înmatriculării nu este înregistrat în scopuri de TVA conform Codului Fiscal, atunci va trebui să obţină unul dintre aceste certificate de la Administraţia Financiară (ANAF), iar în cazul în care este înregistrat în scopuri de TVA, va depune la dosarul de înmatriculare o copie a certificatului de înregistrare în scopuri de TVA (CIF).

13.Documentele de înmatriculare eliberate de autorităţile străine
, în original. Aceste acte sunt foarte importante, iar în lipsa lor Serviciul de Înmatriculări va înscrie maşina doar după ce va obţine confirmarea din partea statului în cauză a faptului că solicitantul este îndreptăţit să reînmatriculeze vehiculul în România.

14.Plăcuţele cu numărul de înmatriculare din ţara de provenienţă. Dacă nu aveţi aşa ceva, înseamnă că maşina a fost radiată din circulaţie în ţara respectivă şi transportată până în ţara noastră pe platformă. În acest caz, trebuie să depuneţi la dosar foaia de transport (CMR).

Acestea sunt, în general, documentele pe care Direcţia de Înmatriculări le solicită în vederea înmatriculării unui vehicul achiziţionat intracomunitar. Este posibil, în funcţie de particularităţile şi de problemele maşinii, să vă fie solicitate documente în plus. De aceea, vă sfătuim să solicitaţi ajutor specializat înainte de a prezenta dosarul la Direcţia de Înmatriculări.

CUM SA EVITI UN ACCIDENT

Sa fii participant la trafic inseamna responabilitate, indiferent de ipostaza in care te afli. Statisiticile care privesc Romania sunt ingrijoratoare: suntem in topul Uniunii Europene la numarul de accidente survenite in accidente auto, in conditiile in care avem cei mai putini soferi (cu 20% mai putin decat media europeana).
In calitate de sofer, stii deja ca exista cauze multiple ale accidentelor, printre care erorile umane le produc pe cele mai grave. Mai precis, alcoolul la volan, nefolosirea centurii de siguranta si viteza excesiva sunt cele trei cauze majore ale deceselor pe drumurile Europei, unde aproape 28.000 de oameni si-au pierdut viata in 2015. Ce depinde de tine ca sa eviti un accident?

Fii pregatit!

Cu totii stim ca exista drumuri proaste in Romania, ca vremea rea sau conditiile de trafic pot favoriza accidentele rutiere, dar exista si multe alte cauze ce pot fi eliminate printr-un comportament adecvat.

De aceea, este recomandabil ca vehiculul sa fie verificat inaintea unei deplasari pentru ca sa eviti avarii mecanice sau electrice ce pot pune in pericol pasagerii sau ceilalti participanti la trafic.

Verifica, de asemenea daca functioneaza corect sistemul de iluminare, farurile, centurile de siguranta, stergatoarele si circuitul de dezaburire al lunetei, mai ales la drum pe timp de noapte sau in conditii meteo nefavorabile.

Fii atent!

  • Condu preventiv si cu atentie la semnele de circulatie si la toti participantii la trafic.
  • In intersectii, mai ales in cele nesemaforizate, acorda o atentie sporita, chiar daca mergi pe drum cu prioritate.
  • Mentine distanta de siguranta fata de ceilalti participanti la trafic, ca sa eviti coliziunile si tamponarile.

Fii responsabil!

  • Pune-ti mereu centura de siguranta cat si toti ceilalti pasageri din masina.
  • Aloca timp suficient pauzelor, ca sa eviti oboseala la volan.
  • Nu conduce dupa ce ai baut alcool, nici macar daca este vorba de o singura bere!
  • Adapteaza viteza la conditiile de trafic.

Conform Consiliului European de Siguranţă a Transporturilor, daca soferii din UE ar scadea viteza medie cu un singur km, s-ar fi evitat anul trecut 2200 de decese.

CE TREBUIE SA FACI IN CAZUL UNUI ACCIDENT

Daca esti implicat intr-un accident cu victime (raniti, morti), trebuie sa suni la politie (numarul de urgenta 112), sa nu parasesti locul faptei si sa nu modifici sau sa stergi urmele accidentului.

Daca accidentul are doar pagube materiale, scoate masina in afara carosabilului sau deplaseaza-o cat mai aproape de bordura si prezinta-te la cea mai apropiata sectie de politie pentru a intocmi documentele de constatare (nu este nevoie sa faci acest lucru daca s-a incheiat o constatare amiabila). Aprinde luminile de avarie si aseaza triunghiul de semnalizare la 30 de m de locul accidentului. Acesta trebuie observat de la 100 de m.

Constatarea amiabila de accident este un document cu valoare juridica si este eliberat de catre asiguratori in momentul incheierii unei asigurari.

Iti recomandam sa pastrezi formularul la indemana, eventual chiar in torpedoul masinii, deoarece acesta trebuie completat in momentul unui incident. Constatarea amiabila are ca rol prezentarea explicita a circumstantelor incidentului si nu stabileste vinovatia. Dupa completare, formularul se preda asiguratorului care va decide caruia dintre conducatorii auto ii apartine responsabilitatea.

Daca ambele parti au decis sa faca o constatare amiabila, trebuie sa constatati daunele.

RECOMANDARI PENTRU COMPLETAREA CONSTATARII AMIABILE

  • Iti trebuie permisul de conducere, asigurarea si certificatul de inmatriculare.
  • Citeste cu atentie formularul Constatare amiabila de accident.
  • Refuza orice aranjamente.
  • Completeaza Constatarea amiabila de accident in apropierea locului accidentului
  • Scrie lizibil si foloseste un pix.
  • Mentioneaza circumstantele accidentului si consecintele acestuia, fiind cat mai precis si obiectiv.
  • Asigura-te ca persoanele terte implicate pot prezenta documentele de identitate si pe cele ale vehiculului, precum si asigurarea acestuia.
  • Indica datele de contact ale persoanelor terte implicate, informatiile privind vehiculul/ vehiculele si specifica numele si adresa martorilor.
  • In cazul unui accident care implica mai mult de doua vehicule, trebuie incheiata Constatarea amiabila de accident cu fiecare dintre soferii implicati in coliziune.
  • Indica numarul de rubrici completate in fiecare coloana in casuta TOTAL din josul paginii.
  • Completeaza in liniste si coerent partea de pe verso si ofera informatiile solicitate.
  • Trimite Constatarea amiabila de accident asiguratorului cat mai repede posibil

Poti utiliza constatarea amiabila numai in urmatoarele conditii:

  • esti de acord, impreuna cu celalalt sofer, sa utilizati formularul de constatare amiabila
  • nu au existat persoane vatamate corporal sau decedate
  • au fost implicate numai doua vehicule
  • nu au fost avariate si alte vehicule/cladiri/bunuri

Pentru aceste lucruri este absolut necesar si obligatoriu sa ai o asigurare RCA. RCA este asigurarea prin care tertii prejudiciati primesc despagubiri pentru daunele materiale si/sau decesul ori vatamarile corporale suferite in urma unui accident auto care a fost produs din vina conducatorului auto asigurat.

CE DOCUMENTE TREBUIE SA AI LA TINE CAND AJUNGI LA ASIGURATOR?

  • formularul de constatare amiabila completat de ambii conducatori auto implicati in accident sau procesul verbal eliberat de Politie
  • permisul de conducere
  • actul de identitate
  • certificatul de inmatriculare a vehiculului
  • cartea de identitate a vehiculului
  • procura notariala de la proprietarul persoana fizica, in cazul in care vehicu- lul nu-ti apartine sau imputernicire de la proprietarul persoana juridica.

Atentie - nu confundati RCA cu CASCO!

O polita CASCO este o asigurare care va protejeaza propriul vehicul de furt sau de eventualele daune pe care acesta le poate suferi, indiferent daca sunteti responsabil sau nu de producerea acestora

In forma sa cea mai simpla, o polita CASCO acopera urmatoarele riscuri:

1. Avarii:

  • ciocniri, rasturnari, derapari, zgarieri, cadere in prapastie, cadere in apa, caderea unor corpuri pe autovehicul etc.;
  • actiuni rauvoitoare ale tertilor (vandalism);
  • incendiu, trasnet, explozie
  • grindina, inundatie, cutremur, prabusire sau alunecare de teren, avalanse de zapada.

2. Furt:

furtul autovehiculului sau al unor parti componente ale acestuia (insotit de pagubele produse masinii in urma furtului sau tentativei de furt - geamuri sparte, incuietori stricate, inlocuirea seturilor de chei, etc.)

CASCO este un tip de asigurare optional, deci nu sunteti obligat sa o achizitionati. Foarte important si de retinut este faptul ca asigurarea de tip obligatoriu (RCA), nu ofera decat o asigurare de baza. CASCO, pe de alta parte asigura riscuri care nu sunt incluse in RCA.

Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți